כל השיטות להניע אופניים חשמליות

ישנם כארבע שיטות להניע אופניים חשמליים: מנוע חיכוך, הנעת שרשרת, מנוע צירי (hub motor) והסוג האחרון והפחות ידוע דוחף אופניים.

במאמר זה נדון בהבדלים בין השיטות וביתרונות והחסרונות של כל שיטה.

אחת מהשיטות הראשונות להנעת אופניים הינה שיטת החיכוך.
בשיטה זו מצמידים את ציר המנוע לצמיג הקדמי או האחורי וכאשר הציר מסתובב האופניים נעות קדימה, סוג זה של אופניים חשמליים הוא הזול והפשוט ביותר.

לשיטה זו יש מספר חסרונות: מערכת לא יעילה – מאבדים אנרגיה רבה על חיכוך מיותר,כאשר הצמיג רטוב או אין לחץ אוויר מספיק היעילות יורדת,הצמיגים נשחקים מהר יותר ומערכת זו אינה יכולה להגיע למהירות גבוהה, יחסית למערכות אחרות.

הנעה באמצעות שרשרת

שיטה זו מבוססת על מנוע עם גיר המחובר לאופניים באמצעות שרשרת או רצועה המניעה את הגלגל האחורי של האופניים דרך הגיר המותקן עליו. מערכות אלו נותנות מומנט טוב ומאפשרות לאופניים מהירות שיוט טובה.

חסרונות השיטה: בשיטה זו בדומה להנעה באמצעות חיכוך יש בזבוז רב של אנרגיה על חיכוך של השרשרת וכן צריך מתאם מיוחד בין המנוע לגיר של האופניים.

הנעה באמצעות מנוע צירי hub motor

בשיטה זו המנוע בנוי בתוך הגלגל האחורי או הקדמי, ישנם מנועים עם גיר או ללא גיר. שיטה זו היא היעילה ביותר, כמו כן מערכות אלו בדרך כלל אטומות למים ולאבק ולכן ניתן לנסוע עם אופניים בעלי מנגנון זה בכל מזג אוויר.

החיסרון של שיטה זו הוא, הגלגל בדרך כלל כבד יותר וכדי להשיג יותר כוח צריך מנוע עם גיר פנימי שהוא רועש יותר ויקר יותר.

הנעה באמצעות דוחף אופניים PushTrailer

בשיטה זו, כל מערכת ההנעה של האופניים נמצאת על נגרר נפרד שעליו יש את המנוע והמצברים. מערכת השליטה נמצאת בנפרד על כידון האופניים.

החיבור והניתוק של המערכת פשוט מאוד ומתבצע במהירות.

היתרונות של השיטה: ניתן להשתמש בדוחף אחד למספר אופניים, ניתן לנייד את הדוחף בכלי רכב.
חסרונות : לא קיים בשוק כמוצר מוגמר,יש מגבלה לגודל הגלגל של הנגרר, צריך להרכיב ולפרק כל פעם, האופניים מתארכות וזה לא נוח.

עולי יעניין אותך גם מידע על קורקינטים חשמליים.